Twój wpis na ekskursja.pl

Bez owijania w bawełnę (tego i tak nie dało by się ukryć): pisząc dla ekskursja.pl używasz silnika blogowego WordPress wzbogaconego o kilka publicznie dostępnych wtyczek (ang. plug-ins). Ale to nie wszystko. Dla ekskursja.pl napisane zostało (tymi rękoma, które piszą ten tekst) kilka dedykowanych wtyczek, których zadaniem jest realizacja pewnych specyficznych funkcji (np. tych związanych z geolokalizacją i wyświetlaniem map). Pomagają one zrealizować pewną wizję ekskursja.pl jako czegoś więcej niż  bloga (ang. web-log) a mianowicie czegoś, co można określić mianem map-web-loga. Ale po kolei.

Treść wpisu

Dalecy jesteśmy od narzucania naszym Autorom sztywnych reguł, które ograniczałyby ich kreatywność. Nie mniej jednak podajemy poniżej kilka wskazówek, za których uwzględnienie będziemy wdzięczni.

  1. Publikujemy tylko treści (tekst, zdjęcia, klipy wideo), których jesteśmy autorami.
  2. Nie publikujemy treści złych, czyli obraźliwych, niekulturalnych itp.
  3. Szanując czytelnika piszemy o miejscach, w których rzeczywiście byliśmy (jeśli z treści wpisu wynika, że tak było).
  4. Aby ułatwić czytelnikowi poruszanie się po ekskursja.pl staramy się wpis podzielić na zagajenie i rozwinięcie oddzielając pierwsze od drugiego znaczkiem ‚Czytaj dalej’. Dobrze byłoby, żeby w pierwszej części znalazło się jakieś pojedyncze zdjęcie, a większa galeria występowała dopiero w części drugiej.

Powyższa lista będzie ewoluowała do momentu gdy z postaci larwalnej przekształci się w regulamin strony. Póki co jednak liczymy na zdrowy rozsądek i kulturę osobistą naszych Autorów zastrzegając mimochodem, że pierwsze dwa punktu będą egzekwowane natychmiast i bezwzględnie.

Korzystajmy dobrodziejstw WordPressa

Sam WordPress jest niezłym CMS-em (ang. Content Management System). Dlaczego więc  nie korzystać z tego co oferuje? Skupmy się przez chwilę na tym co jest standardowo dostępne, czyli: kategoriach, tagach i ikonie wpisu.

Tagi

Tagi zwane po polsku znacznikami są obok kategorii najważniejszymi elementami opisu wpisów na wszystkich blogach. Na ekskursja.pl tagi nazywane są okolicami, bo ich głównym zadaniem jest wskazanie, gdzie znajduje się miejsce, którego dotyczy wpis.

Tagi-okolice są bardzo ważne, bo pozwalają na znajdowanie wpisów poświęconych wybranych miejscom, niezależnie od tego czy powstały one w ramach jednej ekskursji (najczęściej nie) i czy powstały w tym samym czasie.

Przypisując okolice do wpisu należy stosować się do prostych reguł:

  • Używamy nazw polskich, chyba że miejsce takiej nazwy nie ma.
  • Okolice powinny mieć trzy poziomy: kontynent, kraj, region.
  • Jeśli spodziewamy się, że dane miejsce będzie tematem więcej niż jednego wpisu to możemy dodać je jako okolicę (np. duże miasto takie jak Paryż).

Publicznie okolice przypisane do wpisu są widoczne zawsze pod jego tytułem. Dodatkowo, po prawej stronie znajduje się coś, co technicznie nazywa się ‚tag cloud’ (zatytułowane ‚Lądy i lądki’) i jest po prostu listą nazw najczęściej wykorzystywanych okolic (z pominięciem kilku najbardziej popularnych jak np. Europa i Polska) sformatowaną tak, by wielkość czcionki dawała pewną informację o liczbie wpisów poświęconych okolicy.

Publicznie wyświetlona nazwa okolicy jest linkiem do archiwum wpisów jej poświęconych. Takie archiwum wzbogacone jest o mapę okolicy pokazującą lokalizację poszczególnych wpisów. Aby zobaczyć przykład, przenieśmy się na chwilę do Paryża.

Do archiwów poszczególnych okolic można się również dostać poprzez menu geograficzne znajdujące się pod nagłówkiem strony.

Warto zauważyć, że okolice na ekskursja.pl nie posiadają swojej hierarchii (a chyba powinny, bo tak wynika z geografii). Powodem są względy historyczne, ale na razie tak pozostanie. A Autorzy muszą pamiętać, że nie wystarczy zaznaczyć, że wpis dotyczy np. Pomorza, ale również Polski i Europy.

Kategorie

Kategorie to drugi standardowy sposób łączenia w grupy podobnych wpisów. Jest on mniej istotny niż tagi-okolice, ale warto mu poświęcić odrobinę uwagi.

Kilka kategorii jest „zarezerwowanych” dla pewnych typów wpisów. Są to:

  • BlackAndWhiteMail – autorskie mini-galerie zdjęć czarno-białych,
  • Just photo – wpisy będące jedynie galeriami (z niewielką ilością tekstu),
  • News – informacje od administratora dotyczące funkcjonowania portalu,
  • Technikum – wpisy na tematy techniczne.

Wpisy podróżnicze powinny mieć nadaną kategorię ‚Ekskursja’. Można je dodatkowo przypisać do jednej z podgrup:

  • Route 66 – czyli podróże przez duże ‚Po’, żadne tam packaged tours,
  • Stopy wody – spływy kajakowe, rejsy itp.,
  • Walizka story – podróże służbowe i zorganizowane.

Ikona wpisu

Z każdym wpisem możesz powiązać zdjęcie, które najlepiej odpowiada jego treści. Trochę niefortunnie jest ono nazywane po polsku ikoną wpisu. Może to być np. jedno ze zdjęć z galerii, która jest częścią wpisu.

W chwili obecnej, zdjęcie przypisane do wpisu nie jest publicznie pokazywane, ale w przyszłości tak będzie. Dlatego warto już teraz przypisywać wpisowi ikonę – będą gotowe.

Uwaga jeśli panel przypisywania ikony nie jest widoczny na ekranie edycji wpisu, to można go włączyć zaznaczając go na pasku, który pojawia się po kliknięciu zakładki ‚Opcje ekranu’ w prawym górnym rogu.

Wpis na mapie

Jak się łatwo zorientować, mapy mają szczególne miejsce na naszym portalu.

Ekskursja.pl daje swoim Autorom pewne unikalne (przynajmniej w porównaniu do „gołego” WordPressa) możliwości uzupełniania wpisów o pewne dodatkowe informacje dotyczące lokalizacji wpisu. Pierwszą taką informacją było przypisanie do wpisu związanych z nim okolic. Jednak z każdym wpisem związana jest również jego lokalizacja czyli współrzędne geograficzne miejsca, którego dotyczy.

Dzięki temu możliwe jest pokazywanie jest wpisów jako punktów na mapie, co daje nam złudzenie przyjemności opowiadania o swoich ekskursjach z atlasem na kolanach.

Marker wpisu

Aby uatrakcyjnić mapy pokazujące okolice, których dotyczą wpisy, każdy z wpisów jest reprezentowany jako pewien marker (zwany również ikoną lub szpilką). Markery są pogrupowane, a grupy różnią się między sobą kolorami. Ułatwia to ich przypisywanie (i Autorom i Czytelnikom) do logicznych kategorii (niezależnie od kategorii wordpresowych) i chyba nie kłóci się z ogólnymi zasadami przygotowywania map tematycznych.

Przykładowe markery:

Marker przypisany do wpisu wybieramy na ekranie edycji wpisu. Panel z markerami możemy włączyć i wyłączyć na pasku opcji ekranu po kliknięciu w prawym górnym rogu.

Wprawne oko zauważy, że markery są również widoczne przy tytułach poszczególnych wpisów na stronie głównej i w archiwach.

Łączenie wpisów w opis ekskursji

Możliwość opisania większej podróży w postaci ciągu wpisów i automatyczne przygotowywanie dla nich dedykowanej mapy są najważniejszymi funkcjonalnościami dostępnymi dla naszych Autorów i, mamy nadzieję, wyróżnikiem ekskursja.pl na tle innych stron poświęconym podróżom.

Temat wymaga jednak dokładniejszego przedstawienia, które pojawi się tutaj. Póki co zapraszamy do zapoznania się z przykładem jakim jest opis naszej wakacyjnej podróży do Macedonii i Włoch.

Dodatki: SEO

Strona internetowa nie istnieje bez czytelników. Dlatego wszyscy starają się ściągać do siebie osoby szukające informacji w Internecie. Stąd bierze się duży panel na ekranie edycji wpisu poświęcony kwestiom SEO (ang. Search Engine Optimization). Ponieważ jest on dość dobrze uzupełniony opisami poszczególnych pól, Autorowi możemy pozostawić wypełnienie go zgodnie z sugestiami, które się w nim pojawiają. De facto wystarczy wpisanie głównego słowa kluczowego dla wpisu. Reszta zostanie uzupełniona automatycznie.